Catàleg visual de vocalitzacions d'ocells amb sonograma
Sobre ornitho.cat
-
Política de privacitat i Condicions d'ús
Darreres notícies
|<
<
4
5
6
7
8
9
10
11
12
>
>|
ítem/pàgina :
nombre : 380
dimarts, 18. juliol 2023
technews
Guanyador cursa Ornitho-Swarovski mes de juny
El guanyador del mes d'juny de la Cursa Ornitho Swarovski de 2023 és:
Miguel Angel Benedicto Calpe
Felicitats!!
Has guanyat un val de 50€ per a la botiga Oryx i a més, entres en el sorteig d'uns prismàtics Swarovski EL 10x42 valorats en més de 2000€!
Vols tenir l'oportunitat de guanyar grans premis com aquests? Aleshores participa en la Cursa Ornitho Swarovski del 2023! Simplement entra llistes completes a Ornitho.cat i Ornitho.ad. Com més observacions facis, més oportunitats tindràs de guanyar.
Vols que les teves dades siguin encara més útils de cara a la conservació? Entra-les amb localització precisa
Com us explicàvem aquí, tot i que les observacions d'Ornitho.cat ja s'utilitzen àmpliament per a millorar la conservació de les espècies amenaçades, podem potenciar encara més aquest ús entrant-les amb localització precisa, especialment quan es tracti d'alguna de les espècies de la llista (marcades amb punts vermells o punts grocs).
Ornitho.cat permet introduir observacions amb localització precisa tant si entres llistes completes com dades casuals. Tot seguit t'ho expliquem. Primer, però, cal que tinguis en compte que les localitzacions precises que s'entren a Ornitho només són visibles pels propis observadors/es, pels gestors de les dades i per les administracions que les sol·liciten. Els altres usuaris del portal les visualitzen associades a un punt groc –localitat concreta– o blau –quadrat UTM 1x1–.
Per a la resta de grups taxonòmics (no ocells) encara no és possible entrar llistes completes, però el format d'observacions casuals amb localització precisa és el mateix per a tots els grups taxonòmics. Sempre que pugueu, anoteu també la localització per a aquests tàxons! Per a alguns és encara més important, ja que algunes espècies són encara més locals (p.ex. orquídies, diversos grups d'invertebrats...).
1) Llista estàndard amb localitzacions precises.
Si vols donar el màxim valor a les teves dades, la millor opció és fer llistes completes i assignar la localització precisa a les observacions de més interès des del punt de conservació (espècies llistades abans) o personal (p.ex. les de les espècies menys habituals al teu local patch). Tot seguit t'expliquem, pas a pas, com fer-ho fent servir l'app.
Si entres la llista estàndard des del web, veuràs que desplegant el menú de cada una de les espècies observades trobaràs una pestanya anomenada “Mapa” on es poden indicar les localitats precises corresponents. En cas d’observar individus d’una mateixa espècie a diverses localitats, pots seleccionar “Duplicar espècie” i automàticament s’afegirà una nova fila amb el mateix tàxon a la llista.
2) Llista en viu.
La principal diferència entre la llista estàndard i la llista en viu és que en aquesta última totes les observacions s'han d'entrar indicant la localització precisa. Per tant, només has de fer servir aquest tipus de llista si realment vols indicar la localització precisa de tots els ocells que detectes. En cas contrari, fes una llista estàndard.
El fet que s'hagi d'indicar la localització precisa de tots els ocells detectats, fa que les llistes en viu siguin molt més exigents, tant a nivell de coneixements com d'atenció, per a l'observador/a. És per això que, si es fa servir aquest tipus de llista, recomanem enregistrar sempre el recorregut i fer llistes de curta durada i distància (màxim 1 km). Sabem que les persones usuàries d'Iphone només disposen de l'observació d'entrar llistes en viu des de la app: per aquest motiu properament farem més recomanacions sobre com entrar les llistes en viu per a que les dades siguin el més útils possibles.
3) Observacions puntuals.
Tot i que sempre dóna més valor a les dades recollir-les en forma de llista completa, també pot donar molt valor a les teves observacions entrant totes les teves dades casuals de les espècies marcades en vermell o groc (vegeu llistat) com a observacions puntuals amb localització precisa.
A l'app NaturaList, totes les observacions casuals (en viu o no) s'entren, per defecte, amb localització precisa. Al web, cal fer clic al punt del mapa que ens interessa i seleccionar “afegir una observació precisa”.
Ull amb el GPS!
Per a entrar les dades des de l’aplicació NaturaList és essencial assegurar-se que el GPS del mòbil està activat i que la precisió és bona (cal prestar atenció al missatge sobre la precisió de la posició a la part superior esquerra de la pantalla, i/o a l’emoticona que marca la posició, que hauria de trobar-se somrient). Si s’acaba d’obrir l’aplicació per primer cop des de fa dies o forces hores, és recomanable esperar uns segons abans d’entrar les primeres dades per assegurar-se que el GPS es posiciona correctament.
Finalment, recordeu també que per a qualsevol dubte podeu contactar amb nosaltres al correu ornitho@ornitologia.org.
Moltes gràcies per la col·laboració!
enviat per Marc Illa Llobet
dijous, 6. juliol 2023
avinews
Col·labora aportant observacions de les espècies amenaçades!
Les dades registrades al portal Ornitho.cat tenen un paper important en la recollida d’informació sobre l’avifauna i altres grups taxonòmics a Catalunya, i aquesta informació es troba totalment disponible per a les administracions responsables de la gestió i conservació de les espècies i els espais naturals, i la utilitzen regularment per a diverses aplicacions.
El nou Catàleg de la fauna salvatge autòctona amenaçada de Catalunya (Decret 172/2022) estableix que abans del 2027 s’han de redactar i aprovar els plans de recuperació i conservació de les espècies catalogades com “en perill” i “vulnerables", respectivament. Per fer-ho, ja s’han començat a redactar els documents tècnics que recullen tota la informació disponible de cada espècie, sobre la seva població i distribució i canvis, les amenaces que les afecten i les mesures de conservació necessàries. Aquests documents seran les bases dels plans, i Ornitho.cat està sent una font important de dades per molts d’ells.
D’aquesta manera, les nostres observacions a Ornitho.cat poden contribuir a millorar la conservació de les espècies amenaçades i a preservar els espais on es troben. Per això volem fer una crida a totes les persones que observeu ocells a Catalunya i animar-vos a reportar les dades d’espècies amenaçades a Ornitho.cat sempre que les observeu i amb el major grau de detall possible. En especial, fem aquesta crida per a les espècies que us expliquem a continuació.
- Totes les espècies que disposen d’un punt vermell (que indica “espècie rara o de presència escassa”), i que són reproductores a Catalunya:
● Gall fer Tetrao urogallus
● Perdiu blanca Lagopus mutus
● Àguila cuabarrada Aquila fasciata
● Sisó Tetrax tetrax
● Corriol pit-roig Charadrius morinellus
● Xurra Pterocles orientalis
● Ganga Pterocles alchata
● Mussol pirinenc Aegolius funereus
● Xoriguer petit Falco naumanni
● Mallerenga de bigotis Panurus biarmicus
● Còlit negre Oenanthe leucura
● Repicatalons Emberiza schoeniclus witherbyi
- Totes les espècies marcades amb un punt groc(que indica “espècie nidificant poc comuna”).
● Gralla Corvus monedula (només a les zones fora de la Plana de Lleida)
Quan observeu exemplars d’aquestes espècies, us demanem que introduïu la dada amb la màxima precisió possible (utilitzant les ubicacions precises –recordeu que no són visibles pels altres usuaris-), i que anoteu qualsevol comportament que pugui ser rellevant (emprant els Codis Atles i descrivint qualsevol detall als comentaris), així com indicant grups d’edats i sexes sempre que sigui possible i es puguin determinar amb certesa (adults, joves, mascles, femelles, etc.). Properament anirem recordant a la secció de notícies alguns trucs per a recollir millor les dades.
Moltes gràcies per la col·laboració, i confiem que totes les nostres observacions contribuiran a la conservació de les espècies més amenaçades!
(El botxí és una de les espècies actualment en perill d'extinció. Imatge de Ramon Prat.)
enviat per Marc Illa Llobet
dijous, 6. juliol 2023
avinews
GUanyador cursa Ornitho-Swarovski mes de maig de 2023
El guanyador del mes d'abril de la Cursa Ornitho Swarovski de 2023 és:
Lluís Buscà Valdé
Felicitats!!
Has guanyat un val de 50€ per a la botiga Oryx i a més, entres en el sorteig d'uns prismàtics Swarovski EL 10x42 valorats en més de 2000€!
Vols tenir l'oportunitat de guanyar grans premis com aquests? Aleshores participa en la Cursa Ornitho Swarovski del 2023! Simplement entra llistes completes a Ornitho.cat i Ornitho.ad. Com més observacions facis, més oportunitats tindràs de guanyar.
Temporada de nidificació: com podem recollir millor la informació?
Ens trobem en plena temporada de nidificació per a la majoria d’espècies d’ocells reproductors a Catalunya i Andorra. L’anotació de dades relacionades amb la cria dels ocells aporta informació molt valuosa, per exemple pel que fa a la distribució (cosa que permet complementar obres com els Atles dels Ocells Nidificants) o en l'àmbit de la fenologia reproductora o les tendències poblacionals.
Amb aquesta notícia volem repassar els diferents portals de l’ICO i les diferents maneres de recollir informació relacionada amb la reproducció dels ocells.
1) Nius d’orenetes cuablanques Delichon urbicum. L’ICO disposa d’una metodologia específica de cens per aquesta espècie, amb un portal associat: www.orenetes.cat. L’objectiu del projecte Orenetes és comptar tots els nius dins d’una o més unitats de mostreig, que cal reservar amb antelació. En cas de trobar algun niu d’aquesta espècie, fora de la metodologia del projecte, es pot procedir com en el punt 3.
2) Nius de falciots (falciots negres Apus apus, falciots pàl·lids Apus pallidus o ballesters Tachymarptis melba): les dades es poden entrar a Ornitho.cat indicant: localització precisa, el projecte [Falciots] Colònies de falciots i, idealment, afegint a comentaris l’edifici on es troben els nius. Aquest vídeo explica com fer-ho.
3) Qualsevol evidència de reproducció de qualsevol espècie: es pot entrar a Ornitho.cat emprant un Codi Atles. ATENCIÓ! És important llegir bé les definicions de cada codi i utilitzar-ne un que s’ajusti al tipus d’observació que s’ha realitzat.
4) Si hi ha possibilitat de realitzar un seguiment específic sobre un niu, el portal www.nius.cat està dissenyat per entrar dades sobre els intents de cria. Per exemple: si veus un niu des de la finestra de casa, o si tens una caixa-niu, cada vegada que detectis algun esdeveniment al niu que controles ho pots registrar al portal, de manera que les dades de fenologia de la cria queden més ben recopilades.
Tal com diem sempre: niu censat, niu protegit! L’entrada de dades dels nius als portals de ciència ciutadana ens ajuda a protegir els nius dels ocells a través de visornius.cat, un visor en línia que s'actualitza en temps real. Gràcies a aquest visor, els tècnics de medi ambient de la Generalitat i de les administracions locals poden veure la localització de tots els nius que tenim censats. A més, inclou un servei de consulta que informa de la possible presència de nius a indrets urbans on es vol fer alguna intervenció.
Finalment, cal recordar que l’observació de nius cal fer-la sempre de manera totalment respectuosa i evitant totes les molèsties innecessàries. Al web nius.cat hi trobareu un codi de conducta recomanat, i cal tenir present també que cal un permís especial de la Generalitat per a l’observació d’espècies del Catàleg de la fauna salvatge autòctona amenaçada de Catalunya o considerades “sensibles” o “molt sensibles”.
Moltes gràcies per la col·laboració, i esperem que la temporada de cria sigui ben productiva!
enviat per Marc Illa Llobet
dimarts, 16. maig 2023
avinews
Guanyador abril cursa Ornitho-Swarovski 2023
El guanyador del mes d'abril de la Cursa Ornitho Swarovski de 2023 és:
Oscar Bargalló
Felicitats!!
Has guanyat un val de 50€ per a la botiga Oryx i a més, entres en el sorteig d'uns prismàtics Swarovski EL 10x42 valorats en més de 2000€!
Vols tenir l'oportunitat de guanyar grans premis com aquests? Aleshores participa en la Cursa Ornitho Swarovski del 2023! Simplement entra llistes completes a Ornitho.cat i Ornitho.ad. Com més observacions facis, més oportunitats tindràs de guanyar.
Mitjans del mes de maig és l'època típica per dues espècies d'ocells que sovint es troben en ambients de secà oberts, sovint posats en cables elèctrics o pals elevats. Són el gaig blau Coracias garrulus, reproductor a Catalunya però també migrador, i el falcó cama-roig Falco vespertinus, un migrador escàs i irregular a Catalunya.
Els darrers dies s'estan observant gaigs blaus a les mateixes zones de Catalunya que els darrers anys, però amb uns nombre d'observacions i d'individus lleugerament més elevat, especialment fora de les zones típiques de reproducció de l'espècie (ja s'han registrat 351 observacions enguany, envers les 315 i 317 dels anys anteriors fins el 13 de maig). En aquesta comparativa animada dels darrers tres anys (fins la mateixa data), fixeu-vos com l'any 2022 va ser el més fluix dels tres, mentre el 2021 va concentrar una bona primera meitat de maig a les planes d'Osona, Vallès i Gironès, i enguany està sent una mica més present encara a les mateixes zones, incorporant el pla de Bages i diferents punts més propers a la costa, especialment al Maresme i al Baix Empordà. Tot i ser una espècie que nidifica a Catalunya (sobretot a la Plana de Lleida, a l'Empordà i a la plana de l'Ebre, vegeu aquí el mapa del darrer Atles de nidificants que es pot consultar al SIOC), el pas fort d'individus en migració podria correspondre a exemplars de les poblacions del sud de França o de més a l'est.
Pel que fa al falcó cama-roig, la comparació dels darrers tres anys fins el 13 de maig mostra com l'espècie és irregular, força escassa alguns anys i més abundant altres (50 observacions registrades enguany envers les 27 i 21 dels anys anteriors fins el 13 de maig). Tot i que els nombres observats enguany encara són lluny de grans irrupcions observades en el passat, sembla un any prou bo de moment per l'aparició d'aquesta espècie típicament de l'est d'Europa. Us deixem també amb una animació dels darrers tres anys de les observacions d'Ornitho.cat.
Encara queden un parell de setmanes que són bones pel pas d'aquestes dues espècies per Catalunya. Esperem que es continuin observant en bon nombre per tot el territori! Bones observacions i gràcies per la col·laboració amb Ornitho.cat!
L'equip d'Ornitho.cat
(amb imatges de Ramon Prat i Joan Goy)
enviat per Marc Illa Llobet
dimecres, 26. abril 2023
avinews
Actualització taxonòmica: el còlit ros
Seguim actualitzant la taxonomia dels ocells a Ornitho.cat, que durant aquest any canviarà completament per tal de seguir la taxonomia proposada per IOC (www.worldbirdnames.org/new/). La novetat incorporada aquesta setmana és la diferenciació del còlit ros oriental Oenanthe melanoleuca, que fins fa poc era considerat una subespècie i la taxonomia d'IOC ja el reconeix com una espècie diferent del nostre còlit ros Oenanthe hispanica.
Quan fem una actualització taxonòmica cal fer diversos passos, i si no els podem fer tots a la vegada poden dur a confusió als usuaris del portal, pel que us demanem disculpes per avançat si això passa. De moment, totes les dades històriques de còlit ros registrades al portal s'anomenen Oenanthe hispanica / melanoleuca, però durant els propers dies passarem totes aquestes dades de nou a l'espècie Oenanthe hispanica.
A partir d'avui ja torna a estar disponible l'opció d'entrar dades com a còlit ros Oenanthe hispanica; però si no us apareix a l'aplicació NaturaList recordeu que us caldrà fer una actualització de la llista d'espècies, tal i com explicàvem a la notícia anterior.
Aprofitem per animar a tots els observadors d'ocells a Catalunya a trobar el primer còlit ros oriental Oenanthe melanoleuca per a Catalunya!
Fotografia d'un còlit ros Oenanthe hispanica de Lluís Vilamajó.
enviat per Marc Illa Llobet
dilluns, 24. abril 2023
avinews
Guanyador de la cursa Ornitho-Swarovski del mes de març
El guanyador del mes de març de la Cursa Ornitho Swarovski de 2023 és:
Jaume Campderròs Jordà
Felicitats!!
Has guanyat un val de 50€ per a la botiga Oryx i a més, entres en el sorteig d'uns prismàtics Swarovski EL 10x42 valorats en més de 2000€!
Vols tenir l'oportunitat de guanyar grans premis com aquests? Aleshores participa en la Cursa Ornitho Swarovski del 2023! Simplement entra llistes completes a Ornitho.cat i Ornitho.ad. Com més observacions facis, més oportunitats tindràs de guanyar.
Actualització de la llista d'espècies a l'app NaturaList
Quan es produeixen canvis taxonòmics (com els recents canvis de picots verds i de la taxonomia dels tallarols i tallaretes, explicats en notícies anteriors) és important assegurar-se que la llista d'espècies de referència de l'aplicació NaturaList es troba ben sincronitzada. Si no, les espècies noves potser no es mostraran (tal com els passa a algunes persones que actualment només troben disponible els tàxons orientals del tallarol de garriga), o us apareixeran espècies que no es troben a Catalunya (com és el cas del picot verd europeu Picus viridis).
Per tal de mantenir la llista ben sincronitzada cal seguir aquests 5 passos senzills:
1- Obre el menú superior esquerra un cop oberta l'app NaturaList.
2- Selecciona Preferències.
3- Selecciona Llista d'espècies.
4- Si et recomana una sincronització, fes-la!
5- Assegura't que la llista de referència pels grups taxonòmics que tens activats és la llista del portal www.ornitho.cat.
Si malgrat aquests passos seguiu tenint dubtes o problemes per a trobar els espècies que voleu seleccionar, comuniqueu-ho a l'equip d'administradors del portal. Gràcies per la vostra col·laboració!