Durant els darrers dies s’està produint una entrada molt forta de gavots Alca torda al llarg de tota la costa catalana. Tant és així que, a dia d’avui (22 de novembre), les observacions de gavot entrades a ornitho.cat durant el mes de novembre superen amb escreix les de qualsevol any anterior. En el període 2009-2021 la mitjana d’observacions de l’espècie al novembre va ser de 7,9, mentre que a hores d’ara ja en duem 99.
Font: Eduard Villar (ornitho.cat)
Aquest fenomen sembla directament relacionat amb l’arribada de successius fronts associats a borrasques que assoten l’Atlàntic occidental i que fan que el nombre de gavots que ha entrat a la Mediterrània a través de l’estret de Gibraltar sigui molt més alt del que és habitual. D’aquí que també hagin incrementat molt les observacions de l’espècie a la costa Mediterrània de França durant aquests darrers dies. Tant, de fet, que prop del 20% de les observacions fetes al portal ornitho de França durant aquest mes han tingut lloc al Mediterrani (generalment >98% de les observacions franceses tenen lloc a la costa Atlàntica).
Paral·lelament a l’arribada de gavots, aquests darrers dies també s’estan fent força observacions de gavinetes de tres dits Rissa tridactyla que es veuen arrossegades pel temporal des del cantàbric fins a les costes mediterrànies per la vall de l’Ebre, cosa que produeix albiraments d’aquesta espècie en algunes masses d’aigua de l'interior de Catalunya i l’Aragó, per exemple.
Sigui com sigui, i més enllà del gaudi que obtenim amb aquestes observacions, cal tenir en compte que molts d’aquests ocells ens arriben extremadament debilitats. De fet, ja s’han detectat sis gavots morts a l’Empordà durant els darrers dos dies (e.g. https://www.ornitho.cat/index.php?m_id=54&id=8720481). És molt important, doncs, que introduïu qualsevol observació d’ocells morts o ferits en el mòdul de mortalitat d’ornitho.cat i que truqueu al 112 per agilitzar la recollida d'exemplars debilitats o ferits per part dels Agents.
posté par Gabriel Gargallo
jeudi 29 septembre 2022
avinews
Gunyador final de la cursa Ornitho-Swarovski
I el guanyador final de la cursa Ornitho-Swarovski és...
Freddy Rivas
S'emportes els prismàtics Swarovski Optik EL 10x42
Moltes gràcies a totes les persones que heu participat a Ornitho durant el darrer any, les vostres dades són molt valuoses.
El nostre agraïment a Swarovski Optik, a Esteller i a Oryx per confiar un any més en aquest concurs que ja és tota una tradició.
posté par Marina Cuito
mardi 27 septembre 2022
avinews
Guanyador cursa Ornitho-Swarovski mes de setembre
Ja tenim el guanyador mensual de la cursa Ornitho-Swarovski 2022!
A més, el nostre patrocinador Swarovski Optik ha presentat recentment el seu nou telescopi ATC/STC. Es tracta del més petit, lleuger i compacte dels telescopis de la marca. Doneu un cop d'ull al seu web perquè fa molt bona pinta!
posté par Marina Cuito
lundi 5 septembre 2022
avinews
Guanyador del mes de juliol de la cursa Ornitho-Swarovski
Ja tenim el guanyador mensual de la cursa Ornitho-Swarovski 2022!
Si sou participants del projecte #NocMig a Ornitho.cat o a Trektellen.nl tenim una informació que us interessa.
Sortegem una gravadora Song Meter Micro, cortesia de Wildlife Acoustics, valorada en més de 250€.
Per participar només heu d'entrar dades al projecte #NocMig d'Ornitho o a qualsevol de les estacions catalanes d'enregistrament de vocalitzacions nocturnes en vol del portal Trektellen.nl entre l'1 d'agost i el 24 de setembre de 2022.
El 25 de setembre farem el sorteig en directe durant el Delta Birding Festival. No és imprescindible assistir al festival per poder participar en el sorteig.
D'entre tots els participants s'escollirà el guanyador final en què cada observador tindrà tantes probabilitats de guanyar com nits hagi entrat dades. És a dir, que si un observador ha entrat dades durant 20 nits, tindrà més probabilitats de guanyar que un altre que n'hagi entrat 10.
S'afegeixen els mol·luscs continentals a Ornitho.cat i Ornitho.ad!
Amb 357 tàxons presents, que inclouen 58 endemismes, la diversitat dels mol·luscs continentals de Catalunya i Andorra és destacable. Els mol·luscs són presents en els medis terrestres i aquàtics, també n’hi ha d’amfibis, i la seva abundància els fa de fàcil observació. Des d'avui ja podem registrar les nostres troballes de mol·luscs continentals a Ornitho.cat i Ornitho.ad, i us volem animar a aportar les vostres observacions de camp: les vostres dades ajudaran molt a incrementar el coneixement de la distribució i l'ecologia dels cargols, llimacs i bivalves al nostre país, un coneixement essencial per tal de millorar-ne la conservació i gestió.
Moltes gràcies a l’Associació Catalana de Malacologia pel seu interès en promoure l’observació de mol·luscs a través d’Ornitho.cat i Ornitho.ad! Els membres de l’ACM estaran al càrrec d’aquest grup taxonòmic al portal i de la revisió de les observacions.
Observació i identificació dels mol·luscs continentals
La correcta identificació dels mol·luscs no sempre és una tasca fàcil; per això us demanem que adjunteu sempre alguna fotografia que mostri la conquilla i/o l’animal observat en diverses posicions (com a les fotografies d'exemple d'aquesta notícia). No us oblideu, en el cas dels cargols, que es vegi bé l’obertura de la conquilla, on hi rauen una bona part dels caràcters distintius.
Hi ha disponibles alguns recursos web per tal d’ajudar-vos a identificar mol·luscs. Us recomanem l’aplicació cargols.online (https://cargols.online/), que inclou més de seixanta cargols comuns a Catalunya, i la web mollusc@t (http://www.molluscat.com/), de l’Associació Catalana de Malacologia, on trobareu accés a la revista Spira que publica l'associació. També podeu recórrer al llibre Caracoles y Babosas de la península Ibérica y Baleares (Ed. Omega), amb imatges que us ajudaran molt.
Com amb la resta de grups de fauna i flora, és important vetllar per no malmetre l’hàbitat on localitzeu els mol·luscs i evitar la recol·lecció d’animals vius.
Esperem les vostres observacions, quantes més millor!
posté par Martí Franch
jeudi 2 juin 2022
tipnews
Com registrar Colònies de Falciots
Des de fa un parell d'anys els nius de falciot i ballester es poden enregistrar a Ornitho mitjançant el projecte #colòniesdefalciots. Per mostrar-vos d'una forma senzilla com registrar aquests nius, hem preparat aquest vídeo amb les instruccions. Recordeu: niu censat = niu protegit!